Cenote

På hostelet träffade jag britter, aussies argentinare m.m.m.... Det va ovant att prata engelska igen, och det va knappt så jag förstod de engelska accenterna ibland. En jäkla blandning blev det. Jag träffade en norsk tjej så jag fick till och med prata lite svenska, men det va faktiskt mest obekvämt. Kul men jättesvårt! Hon va från Sandefjord och jobbade på färjan mellan Strömstad och Sandefjord. Världen är så liten ibland =)

Första dagen själv tänkte jag se en cenote. Jag kollade upp var det fanns någon nära och bestämde mig för att promenera dit. Det såg inte så långt ut. Problemet är när solen kommer en bit upp på himlen och det närmar sig lunch så blir det riktigt varmt i Mexico och man ska liksom inte promenera på en landsväg utan nån skugga i närheten. Men det va lite längre än jag trodde, så klockan hann ju rinna iväg. Jag hade min cowboy-hatt och vatten så det va lugnt men väldigt svettigt. Efter ett tag kom jag fram iallafall. En cenote är en underjordisk grotta med sötvatten. Det lever fiskar, typ malar, där i och i vissa finns det stalaktiter. Ibland är de också starten på stora underjordiska grottsystem där man kan dyka, men det är rätt svårt och verkar himla mörkt!

Här är en bild uppifrån kanten på cenoten. Linsskyddet på min kamera har bara öppnat sig lite så de svarta kanterna är kamera och inget annat... det är mörkare när inte solen lyser rakt ner, och det va svalt och skönt.

Här är jag när jag badar i en annan cenote som Valentin och jag besökte utanför Valladolid. Den låg helt under vatten och var lite läskig och bada i, men av någon anledning gör man lite konstiga saker när man är ute och reser...

Ett annat är exempel på det var när jag skulle hem, då hade jag bestämt mig för att ta en taxi. Men inte kom det någon taxi! Däremot en vänlig mexikan som erbjöd mig skjuts. Jag frågade om han hade några vapen, och rätt så förvånad svarade han nej och då hoppade jag in. Vi pratade på vägen till Tulum och sen släppte han av mig i centrum. Vi stannade till och med någonstans för att han skulle göra nåt ärende... Inga konstigheter, men något jag knappt skulle våga göra i Sverige...

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0