Baja California i text

Berattar lite om vad som har hant sedan avskedsfesten, aven om jag inte har nagra bilder annu. Battre kommer om en vecka nar jag ar tillbaka hos min alskling, datorn, igen och kan visa bilder!

Efter festen tog vi bussen kl 8 utan att ha sovit nagonting. Sov dock nagra timmar pa bussen till Monterrey, 5 timmar norrut fran San Luis Potosi. Flyg till Tijuana, fick pussla for att fa ihop bagaget med sovsackar o talt och 3 ryggsackar, vi var inte sa forberedda pa den punkten. Inte heller kom vi ihag avgangstiden, sa vantade ett bra tag pa flygplatsen. Men efter att ha gatt utan mat sedan middagen kvallen fore, sa behovde en stund for att fylla magarna igen... 2 och en halv timmes flygning, sov lite igen. Landade i Tijuana och tog en taxi in till centrum. Ar ratt speciellt, lite som avenyn med barer och restauranger. Forutom att stripbarerna ar lite mindre gomda och att alla pratar amerikanska... Och nej, ingen fragade om vi ville kopa droger.
Skulle ta bussen ner till forsta stoppet, ungefar halvvags ner pa halvon. Kanske ska namna att Baja Californa ar halvon under Kalifornien, och ratt sa amerikaniserad. Och sjukt dyr med mexico-matt. Hoppade pa bussen, sov helt ok for att vara buss, och vaknade i tid for att hoppa av bussen. Om den hade stannat vill saga. Men det gjorde den inte och vi visste ju inte riktigt var vi var, hur det skulle se ut och sa. Fortsatte alltsa drygt en timme soderut. Dar visade det sig att det inte gick nagra bussar tillbaka forran kvallen. Sa vi bestamde oss for att hoppa over det och fortsatta soderut direkt. Det vi missade var en bukt som skulle vara fin och dar vi kunde campa. Finns ocksa ett projekt for att radda havskoldpaddor. Vara kompisar hade varit dar innan och rekommenderade det. Men ville inte slosa mer tid, sa akte ytterligare 5 timmar buss till Bahia de Concepcion. En stor bukt omgardad av berg och med lugnt, varmt vatten och mycket fisk. Campade pa en strand under ett vindskydd efter en stunds promenerande i stekande sol med all packning. Sjukt jobbigt, men atminstone aventyrligt. Stranden var bra, vattnet nastan for varmt och vi fick pizza overraskande leverad till taltet. Backpackinglyx! Dagen efter tog vi en kayaktur ut till en o. Fint och massa randiga fiskar. Bla-gula, vilket saklart fick mig att kanna mig extra valkommen.

Fixade skjuts till nasta strand, ocksa fin men vattnet var mindre bra och det var langt till restaurang. Den var dyr, och affar fanns inte. Och under natten holl vi pa att blasa bort! Liftade till Loreto med en trevlig familj. A Loreto... Dit hoppas jag pa att fa atervanda. Hade liksom en bra kansla direkt. Tog in pa hotell, underbart med dusch! Gick till hamnen och forhandlade om en battur dagen efter. Det visade sig vara en grymt val. 5 timmar med bat, varav nagra pa en underbar strand. Tulum-klass. Vi sag vilda sjolejon, en grupp med kanske 60 vilda delfiner och pelikaner i massor. Fatta, delfiner... helt underbart. Snorklingen och var ocksa varldsklass. Vi kunde vandra runt bland alla fargglada fiskar och ta kort ovanifran, bildbevis kommer... Sag nagra riktiga baddare ocksa men pa djupare vatten. Hade gett mycket for en undervattenskamera i den stunden! Pappsen, du far helt enkelt folja med nasta gang.

Buss soderut till Cabo san Lucas, langst ut pa halvon, dar Stilla havet moter Californiaviken. Dar ar vi nu. Igar akte vi pa battur for att sen en kand klippformation. Vattnet har ar dock valdigt kallt och strommarna lite laskiga sa badar inte sa mycket. Akte ocksa till tvillingstaden San Jose del Cabo och sag centrumet och at lunch. Liftade ut till stranden och marinan, massa stora batar! Och fina fiskar, aterigen. Hittade en trevlig terrass dar vi tog nagra riktigt goda drinkar och spelade ett parti 500. Livet har ar latt! Laddade med Margaritas, Daquiries och Corona gick vi ut i Cabo San Lucas natten. Hittade ett riktigt roligt stalle dar personalen dansade pa i rader och pa borden till klassiska rocklatar. Traffade en gringo, detta ar gringoland totalt, och pratade engelska hela kvallen. Skoj och intressant och hora en gringos syn pa varlden... Hans pappa rakade aga en av batarna i marinan ocksa. Hur som helst, party 8 timmar, 1 timmes letande efter Valentin som nog festade 12, och ingen baksmalla idag. Lyckat!