Försvunnet inlägg återfunnet (från 12/9)

Hemma i Borås igen efter en liten tripp till Lindome. Träffade pappa, tittade på fotboll, plockade svamp, fikade med kompis, tränade bandy, pluggade och åkte hem igen med Sofia. Så skönt att få skjuts.. och mycket roligare än att sitta på bussen! Ikväll ska jag bara vara hemma tror jag, funderar på att sy lite. Har tittat så mycket på tv på sistone jag är lite trött på det.

En annan sak jag är trött på är att slåss för miljön. Hålla på att slänga in det i varenda mening för att ingen annan verkar tänka på det så ofta som jag. Förstår inte var andra ha hållit hus de senaste åren. En vän frågade när det hände, när blev jag en sån miljö-snubbe? Jag blir arg bara jag tänker på det, det är så nedlåtande. Jag är ingen galen aktivist som slänger gatsten och släpper ut minkar. Men jag antar att det hände när jag lärde mig att leva utan bilen. För att jag inte hade något val, jag har ju ingen möjlighet att ha bil nu. Men samtidigt så har INGEN ett val i den här debatten. Det handlar inte om "eco-driving" eller om att stänga av TV:n på riktigt när man ska sova. Vi måste sluta vara så enormt beroende av bilen i vardagen. Argument för att förstöra miljön som inte håller:
1. Tåget är så dyrt. Ja, men för vem? Det är bara pengar, planera!
2. Tåget tar så lång tid. Återigen, planera in att faktiskt få ta det lugnt en stund. Njut av utsikten av vår vackra natur, så länge den finns kvar.
3. Bussen är alltid sen, det regnar, mina skor blir förstörda i slasket osv osv.

4. Kollektivtrafiken måste bli billigare. Det är den redan!
5. Jag orkar inte sopsortera, jag har så lite sopor ändå. Nej, vi slänger alla otroligt mycket mer än vi kan föreställa oss. Och det spelar roll.
6. Att ha på maskiner på stand-by handlar om typ 1000 kr om året. Många bäckar små!

Det finns miljoner fler exempel som: Köra halvfulla tvättmaskiner istället för att vänta tills man har mer smutstvätt, att tröttna på kläder och inte ge bort dem till second hand, slänga mat, inte panta burkar och flaskor, ta taxi hela tiden när man festar, slänga skräp ute, handla mer än man behöver bara för att man vill ha och har råd, tro att det värsta med bensin är att den är så dyr etc etc................. Men som sagt, jag är trött på det nu, det är därför jag skriver det här och hoppas att ni läser så att jag slipper säga emot nästa gång. Tänk själva!

Sen så ska jag inte påstå att jag inte trillar dit ibland. Jag är långt ifrån perfekt. Det är jätteskönt med bil, varmt, privat och lyxigt! Men låt det vara just det, en lyx. Och räkna dit flyget också. Superlyxigt, och ingen allmän rättighet. Och måste man åka bil, så se till att iaf vara fler än en i bilen... Tack för mig!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0