Real de Catorce m.m.

Kör en liten resumé på vad vi har gjort det senaste istället för att fortsätta med lovet. Förra fredagen åkte vi till en liten by som heter Real de Catorce i bergen i min delstat. Den har tidigare levt på gruvverksamhet men nu finns det inget mer att hämta där så staden är känd för att vara en spökstad. Ligger typ 2800 möh så vinden var rätt kylig men solen jättevarm som vanligt. Maten var dyr. Tog 3 timmar att åka dit och 3 hem, men det var värt det, det var roligt att åka bil också.



Spökhus

Typisk, vacker, mexikansk utsikt.

Vet inte jag tycker den var så spöklig. Bara massa ruiner, men liksom sol och så inte läskigt alls. Eller som Dario sa: Det är som Bosnien. Och det sa liksom allt, det var inte så himla festligt längre.
Mycket hästar men denna gången ville jag inte rida. Känns inte som att de behandlar sina djur så bra här så vill inte stödja det... Kan väl hända att jag gör det nångång mer ändå, men inte om det inte är något speciellt.

På lördagen åkte vi till marknaden Hidalgo här i stan. Kollade på sovenirer åt Maxence mamma som skulle åka hem. Köpte även en del saker till mig själv... En limepress i metall och en tortilla-press, båda mycket genuina och tunga! Kommer få göra mig av med en del kläder för att få med de hem... Vi åt där också, panerad, ostfylld chile med ris. Chilen är under osten, den på toppen är bara lite extra krydda... Supergott! Sedan åkte vi och klättrade. Detta var innan jag fattade omfattningen av viruset...


På kvällen hade vi fattat mer hur farligt det var, och också att typ allt var stängt. Men vi ville gå ut och äta för att det var sista kvällen för Maxence mamma. Så vi gick till en restaurang som ligger nära skolan, som visade sig ha rätt hög klass, och supergod mat en gång till. Åt kyckling med en slags salsa av grön chile. Med ost. Mycket ost och chile blev den dagen!

Och grönsakerna... mmm!

Den kvällen fick jag min första tapaboca. De delade ut på restaurangen. Dock gjorde jag sönder min direkt...


Kommentarer
Postat av: Rigmor

Influensan är ju inte farlig för individen, som en vanlig influensa, bara. Det är om hela tex Sverige får influensa samtidigt, så att ingenting i samhället fungerar, som det kan vara farligt. Så för samhället är det en fara, inte för individen. Dom som har dött, måste ha varit nedsatta på något sätt. Den är ju inte speciellt smittsam heller. Hörde på radion att skolorna kan börja i Mexico på onsdag. Kul!

mamsen

2009-05-04 @ 07:36:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0