Påsklovet 8: Bonampak

Egentligen förtjänar inte detta stopp ett eget inlägg, men de nu får det det ändå. Bonampak är för mig helt överskattat, iallafall om man kommer direkt ifrån Yaxchilán och Teotihuacán. Bara en stor byggnad och lite målningar. Målningarna är väl iofs kända och intressanta, och jag har såhär i efterhand ångrat lite att jag inte tittade mer på dem. I ärlighetens namn gick jag inte ens in i byggnaden. Det var kö, ok? Och var skittrött på arkeologi vid det laget och ville bara se fler apor. Bonampak är också känt för sitt djurliv, så jag ägnade mer tid åt att spana efter djur. Såg en fågel med gul stjärt och en ödla. Inte jättehäftigt. 

Bonampak

Målning

Gul stjärtfjäder till höger om bona. 

Ska jag vara rättvis är det ju helt fantastisk natur, på de allra flesta ställen i Chiapas. Jag är bortskämd! Kanske tror ni att ni redan förstår. Men då har vi ändå inte varit i djungeln än. Vi snackar lianer-djungel.  
 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0