La Gruta

30 km utanför Taxco ligger den största grotta jag har sett. Säkert 30 meter högt i tak och vi gick i 1.5 km innan vi vände. Salarna är minst lika breda som höga och fulla med stalaktiter och stalakmiter. Tyvärr var guiden rätt kass och pratade mest om olika djur som formerna liknande, och nästan inget om naturen eller historia. Men imponerande ändå!


Den här bilden är inte så vacker men kanske kan den ge en uppfattning om hur stort det är. Detta är ingången. Ljusen är vägen vi gick på.



Stalakmit

Stalaktiter...

Champagneflaskan. Liter suddigt men ser ut som en flaska med bubbel som rinner nerför flaskan.


Hoppas ni kan se en liten del av skönheten iallafall. En bild säger mer en tusen ord, men en bild kan aldrig riktigt säga allt... Som vätan, dropparna från taket, kylan fast ändå svettigt för luften var så full av vatten, glittret i stenarna när ljuset träffade mineralerna som runnit och skapat formationer under tusentals år och känslan av yrsel för att man aldrig vill sluta se uppåt....

Sanningen är att det va skitjobbigt att gå hela vägen. 3 km är vanligtvis inte långt men jag typ sprang ut för att få känna solens strålar och frisk luft igen. Hur som helst, en upplevelse!!

P.S. Vi förbereder en fest här, mitt bidrag är att sjunga Känn ingen sorg för mig Göteborg medans jag skriver här. Alla undrar var katten är. De förstår bara inte svenska, väl? D.S.

Kommentarer
Postat av: Sandra

Hejsan Julia! Jag kikar ju in här också :D Så skoj att läsa om hur du har det!

Allt är fint i Borås, våren börjar sakta ta fart. Längtar som en tok!



Ha det härligt med föräldrarna!

Kramar

2009-03-26 @ 12:56:55
URL: http://medklackarnaitaket.blogg.se/
Postat av: Sara

Hej Julia

Jag tycker det är toppenfina bilder du lägger in. Grottan verkar läcker, när vi var i Australien var vi en grotta med massor av stalaktiter och stalagmiter (eller vad det nu heter, fast den var nog inte så stor som den du var i, så jag vet hur svårt det är att få bilder som ger det rättvisa. Men det har häftigt att gå där inne.

Kram Sara

2009-03-26 @ 18:59:17

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0