Diccionario!

Hola - Hej
Buenos Días - God dag (00:01-12:00)
Buenos Tardes - God eftermiddag (12:01-18:00)
Buenos noches - God natt (18:01 - 00:00)
Como estas? - Hur mår du?
Que tal? - "Hur är läget?"
Todo esta bien? - Är allt bra?
Perdón - ursäkta
Disculpe - ursäkta (även påkalla uppmärksamhet, typ på en restaurang)
Con permiso - ursäkta (om du vill passera någon där det är trångt till exempel)
Lo siento - Förlåt
Por favor - "please"
Gracias - Tack
De donde vienen? - Var kommer ni ifrån?
Somos de Suecia - Vi är från Sverige
No hablamos español - Vi pratar inte spanska
Más despacio, por favor - Långsammare, tack
Hablas inglés?  - Pratar du engelska?
Inglés, por favor - Engelska, tack.
Taxi - taxi
Autobus, camión - buss
avión - flyg
cerveza - öl
vino tinto - rött vin
vino blanco - vitt vin
huevos - ägg
jugo - juice
café americano - vanligt kaffe (även om det är som vatten här)
leche - mjölk
pan - bröd
frutas - frukt
pasaporte - pass
calle (kaje) - gata
cuarto/habitación - rum
cama - säng
ventana - fönster
desayuno - frukost
comida - mat
carne - kött
verduras - grönsaker
cena - middag på kvällen
libro - bok
La cuenta, por favor - notan, tack
No somos gringos, somos suecos! - Vi är inte gringos (amerikaner), vi är svenskar!
llave - nyckel

Son todos para esta vez! (Allt för denna gång!)
Que se diviertan! (Ha kul!)


Kommentarer
Postat av: Anna

Wooho! Jag kunde nästan alla! Det är sjukt vad fort man glömmer, men när man ser orden igen så känns dert som att jag alltid kommit ihåg dom :) Kul med spanska! Dock märkte jag att jag trodde det hette "pardon".. Det märks att jag har blivit skadad av franskan..

2009-03-25 @ 14:17:48
URL: http://ahlis.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0