Årstidsförvirring

Jag snörar på mig löparskor, tar på mig dunjacka, halsduk, mössa och handskar. Går ut på gatan, solen håller på att gå ner. Drar ner den kalla luften i lungorna och sätter fart mot elljusspåret. Jag kan inte gå så fort som jag vill för det är lite halt. Snön knastrar under fötterna. Det luktar friskt och ljudet är som ljud är i ett vitt landskap. Lite mindre. Jag går runt sjön som är helt frusen. Kylan biter i kinderna, det är stjärnklart. Det är fantastisk, underbar vinter.
 
Jag kommer in i värmen. Klär av mig några lager, börjar plocka fram lite kvällsmat. Sätter på TV:n. Lyssnar på försnacket inför landskampen. Allt hade varit bra om det hade varit december, om det snart vore jul, om det hade varit bandy eller alpint eller någon annan vintersport. Men nu är det fotboll, vi laddar för EM i sommar, jag är trött på dunjacka och för en vecka sen lyste tussilagorna ikapp med solen som värmde sjön, och våren glittrade. Vi köpte solglasögon.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0